Bu günlerde çarşı pazardan aldığınız her şeyin üzerinde bir etiket ve etiketin üzerinde de kalınlıkları farklı dikey çizgiler ve bazı numaralar bulunuyor.Kasiyerler bu malın etiketli tarafını bir camın üzerinden geçiriyor veya etikete bir ışık tutarak,fiyatlarını otomatik olarak yazar kasalarına geçiriyorlar.

Barkodlar önceleri marketler için,işlemlerini hızlandırmaları ve stoklarını daha iyi kontrol edebilmeleri için hazırlanmıştı.Ancak sistem o kadar başarılı oldu ki,süratle her tipte satılan eşyaya konulmaya başlanıldı.

Şimdi,süpermarketten aldığınız ve üzerinde barkod olan herhangi bir malı elinize alın ve bu bir tip etikete bakarak anlatacaklarımızı dinleyin.

Gördüğünüz gibi,bir barkodda iki kısım vardır.1)Makinenin okuduğu dikey çizgiler kısmı;2)İnsanların okuyabildiği 13 adet rakam.İlk üç rakam ülke veya simge kodu.Sonraki dört rakam firma kodu.Üreticiler yıllık bir ücret karşılığında,bu kodları veren uluslararası bir konseyden kendi ürünlerine tahsis ettirebilirler.

Sonraki beş rakam malzeme numarasıdır.Aynı kod birden fazla çeşitteki ürün için kullanılamaz.Yani üreticinin sattığı her değişik üründe,her değişik paketlemede,hatta paketlerin koli olarak tekrar paketlemelerinde hep değişik ürün numarası verilir.Böylece markette ne kadar mal satıldığı,depode ne kadar kaldığı,hep kontrol altında tutulur.

Örneğin,teneke kola ile şişe kolanın kod numaraları farklıdır.Hatta kutu kolanın bir kolide 6′lık,12′lik veya 24 adet bulunması durumunda bile farklı kod verilir.

Sağdaki en son rakam ise kontrol numarasıdır.Bu numara bütün taranan dikey çizgilerle hafızaya alınan bilgilerin,bir çeşit sağlamasını yapar.

Görüldüğü gibi,barkodun üzrinde,malın fiyatı ile ilgili herhangi bir bilgi yoktur.Kasiyer barkodu taradığında sinyal,sistem içinde bir merkeze gider,buradaki bilgisayar barkod numaralarına göre girilmiş ve her zaman değiştirilebilir fiyat bilgisini derhal kasaya gönderir.Bu merkez mağazadaki malların fiyatlarını her zaman değiştirebilme imkanı sağlar.

Çeşitli kalınlıktaki dikey kalın ve ince çizgiler ile aralarındaki boşluklar,çeşitli kombinasyonlarda dizilerek,her biri,bir rakamı temsil eder,yani altlarındaki rakamın bilgisayar tarfından okunmasını sağlarlar.

26 Haziran 1974 günü sabah 08.01′de,ABD’nin Ohio eyaletinde bulunan Troy şehrindeki Marsh Süpermarket’in kasasında işlenen bir paket sakız,dünyada barkodla satılan ilk ürün olmuştur.

Kaynakça,’Lüzumsuz Bilgiler Ansiklopedisi’-sf.133-134